Η προσμονή |
Ο « γενάρχης και πατριάρχης» της ελληνικής τέχνης, σύμφωνα
με τους ειδικούς, είναι ο Νικηφόρος
Λύτρας. (Τήνος 1832 -Αθήνα 1904). Ως καλλιτέχνης και ως δάσκαλος, ο Λύτρας
σημάδεψε την πορεία της νεοελληνικής ζωγραφικής. «Η αγάπη προς το ωραίον είναι
η γέφυρα μεταξύ Θεού και ανθρώπου», έλεγε.
Τα κάλαντα |
Η πολύχρονη θητεία του ως καθηγητή στη Σχολή Καλών Τεχνών
έθεσε τα θεμέλια για την ανάπτυξη της σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής. Αν και
προσκολλημένος πάντα στις αρχές του ακαδημαϊσμού της Σχολής του Μονάχου και
ανεπηρέαστος από το ρεύμα των ιμπρεσιονιστών, εντούτοις προέτρεπε πάντα τους
μαθητές του να είναι ανοιχτοί στις νέες τάσεις.
Στο πλούσιο και απέραντο έργο του Νικηφόρου Λύτρα, από τα
πρώτα παιδικά σχεδιαγράμματά του μέχρι τον τελευταίο του πίνακα, βλέπει κανείς
μια διαρκή εξέλιξη. Συνεχώς ανεβαίνει, προσπαθώντας να φτάσει στην ιδανική
τελειότητα.
Το φίλημα |
Κατά την περίοδο που ήταν μαθητής του Πιλότυ στο Μόναχο, ο Λύτρας
ασχολήθηκε με την λεγόμενη «ιστορική ζωγραφική» με θέματα παρμένα από την
ελληνική μυθολογία και την ελληνική ιστορία.
Πυρπόληση τουρκικής ναυαρχίδας |
Με την επιστροφή του στην Ελλάδα, άρχισε να ασχολείται με
προσωπογραφίες. Ως επίσημος προσωπογράφος της υψηλής κοινωνίας της Αθήνας
φιλοτέχνησε ολόσωμα μνημειακά πορτρέτα μελών επιφανών οικογενειών και άλλων
Αθηναίων που συγκαταλέγονται στα πιο σημαντικά δείγματα της ελληνικής
ζωγραφικής του 19ου αι. Στην πραγματικότητα, όμως, οι βιοτικές ανάγκες ήταν που
υποχρέωσαν τον Νικηφόρο Λύτρα να ζωγραφίζει προσωπογραφίες εξεχόντων προσώπων.
Έτσι, μολονότι είναι αριστουργηματικές, δεν ήταν αυτές στις οποίες ο Λύτρας
έκλεινε μέσα τη ψυχή του.
Η κυρία με τα άσπρα ή Προσωπογραφία της Μαριάνθης Χαριλάου |
Η καλλιτεχνική δύναμη του Νικηφόρου Λύτρα βρίσκεται μέσα
στους ηθογραφικούς του πίνακες, στις εκπληκτικές εκείνες συνθέσεις, με θέματα
της ζωής στο χωριό και την πόλη, που ακτινοβολούν ολόκληρη τη θέρμη και τη
φωτεινή του αγάπη για την ελληνική ζωή και το αγνό ελληνικό σπίτι.
Γαλατάς σε ώρα ανάπαυσης |
Οι ηθογραφίες του Λύτρα, είδος στο οποίο θεωρείται
εισηγητής, ανταποκρίνονται στην κυρίαρχη ιδεολογία της αστικής τάξης της εποχής
και στο γενικό αίτημα για την απόδειξη της ιστορικής συνέχειας των Ελλήνων.
Τα
ταξίδια του στη Μικρά Ασία και την Αίγυπτο πλούτισαν τους πίνακές του με στοιχεία της μυστηριακής Ανατολής. Τα έργα των τελευταίων του χρόνων διαπνέονται από τη
μελαγχολία των γηρατειών, από θρησκευτικές ανησυχίες και μηνύματα θανάτου. Προς
το τέλος της ζωής του, ασκητικές και μαυροντυμένες υπάρξεις με κέρινα πρόσωπα
πήραν τη θέση των λυγερόκορμων κοριτσιών.
Αραπάκι |
Συμμετείχε και τιμήθηκε σε
πάμπολλες εκθέσεις: στις πανελλήνιες εκθέσεις στο Ζάππειο, τις παγκόσμιες
εκθέσεις του Παρισιού (1855, 1867, 1878, 1889 και 1900), την παγκόσμια έκθεση
της Βιέννης (1873), και τις εκθέσεις που οργάνωνε τακτικά ο Καλλιτεχνικός
Σύλλογος «Παρνασσός».
Η Αντιγόνη εμπρός στο νεκρό Πολυνείκη |
Γυμνό |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου