Τρίτη, 24 Ιουλίου 2012

Γιάννης Παρμακέλης: Ένας σπουδαίος Ηρακλειώτης γλύπτης!





Ο Γιάννης Παρμακέλης στην έδρα της Γλυπτικής
Ο κ. Γιάννης Παρμακέλης
 Ο Γιάννης Παρμακέλης, ο καταξιωμένος γλύπτης, γεννήθηκε στο Ηράκλειο της Κρήτης το 1932 και σπούδασε γλυπτική στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με δασκάλους του τον Γιάννη Μόραλη και τον Γιάννη Παππά. Κατά τη διάρκεια των σπουδών του διακρίθηκε με δύο βραβεία και πέντε επαίνους στη γλυπτική αλλά και το σχέδιο. 
Παρμακέλης Γιάννης/arethousa11.jpg
Ερωτόκριτος και Αρετούσα, Πλατεία Κορνάρου, Ηράκλειο

Συνέχισε τις σπουδές του με υποτροφία του Ι.Κ.Υ. για τρία χρόνια στην Ecole des Beaux-Arts στο Παρίσι. 
Παρμακέλης Γιάννης/050120081171.jpg
Ανδριάντας Αισχύλου, Ελευσίνα, 1977
Δίδαξε στο εργαστήριο γλυπτικής του Γιάννη Παππά και στη συνέχεια στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο Δοξιάδη και στη Σχολή Ζωγραφικής Βακαλό, καθώς και στο τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, όπου ίδρυσε το Τμήμα Καλλιτεχνικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών. Το 2011, εξελέγη τακτικό μέλος της Ακαδημίας Αθηνών, για την έδρα της Γλυπτικής, που χήρευε από το 2005, όταν έφυγε από τη ζωή ο Γιάννης Παππάς.
Παρμακέλης Γιάννης/25042008452.jpg
Νίκη, Άγιος Ιωάννης Ρέντη

Η γλυπτική του, με χαρακτήρα ανθρωποκεντρικό, σε μέταλλο κατά κύριο λόγο, κινείται σε ένα μορφοπλαστικό ιδίωμα που, χωρίς να θυσιάζει τις καθιερωμένες παραδοσιακές διατυπώσεις, χρησιμοποιεί και τις εντελώς σύγχρονες, αφηρημένες, εξπρεσιονιστικές και γεωμετρικές, αλλά περισσότερο τις μεικτές, σε διάφορους συνδυασμούς μορφών, τύπων ακόμη και υλικών. 

Παρμακέλης Γιάννης/1804200738111.jpg
Κοσμογονία, Πλατεία Κουμουνδούρου, Αθήνα

Επίσης, στην γλυπτική του δεν διστάζει να χρησιμοποιεί και χρωστικές αξίες με τις οποίες διευρύνει την εκφραστική φωνή της γλυπτικής του. Επισημαίνεται ότι ο νέος Ακαδημαϊκός έχει δώσει έργα σε ξύλο και σε γύψο. 
Παρμακέλης Γιάννης/110320071531.jpgΠαρμακέλης Γιάννης/150420073541.jpg
Από τη σειρά "Μηχανικά"
Ο κ. Παρμακέλης έχει παρουσιάσει γλυπτά του σε πολλές ατομικές εκθέσεις και πολύ περισσότερες ομαδικές, από τις οποίες μπορούν να μνημονευθούν:
·         η 7η Πανελλήνιος του 1965
·         η Μπιενάλε Αλεξανδρείας, και αυτή του 1965
·         η Διεθνής Έκθεση Συγχρόνου Γλυπτικής στο Παρίσι, Μουσείο Ροντέν, του 1966
·         η 9η Πανελλήνιος του 1967 και την ίδια χρονιά η Μπιενάλε του Σάο Πάολο
·         το 1971 η Μπιενάλε της Βουδαπέστης
·         η Ομαδική στο Παρίσι στο Grand Palais το 1980
·         η Διεθνής Έκθεση Πλαστικών Τεχνών στο Βουκουρέστι το 1983
·         η αναδρομική του 1992 στην Πινακοθήκη Πιερίδη
·         η αναδρομική του 1994 στο Δήμο Καλαμάτας και άλλες ακόμη.
Από το 1975 έχει φιλοτεχνήσει 75 μετάλλια, όπως το "Δημοκρατία σε ασήμι" και 12 μετάλλια του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Επίσης, έχει τιμηθεί με 20 πρώτα και δεύτερα βραβεία σε πανελλήνιους διαγωνισμούς.
Παρμακέλης Γιάννης/parmakelis.jpg
Από τη σειρά "Μάρτυρες και Θύματα"
Το έργο του περιλαμβάνει διαμορφώσεις χώρων, όπου έχει φιλοτεχνήσει περί τις τριάντα γλυπτικές συνθέσεις, κυρίως σε χαλκό με τις περισσότερες από αυτές σε μνημειακές διαστάσεις. Μεταξύ αυτών σημειώνονται οι ακόλουθες:
·         Βιάννος Ηρακλείου "Μάρτυρες και Θύματα" ύψους 3,40 μ.
·         Άγιος Ιωάννης Ρέντης Πειραιά "Νίκη"
·         Ελάτη Τρικάλων σύνθεση ανάγλυφη
·         Α Νεκροταφείο Αθηνών Μνημείο Νικολάου Γουλανδρή
·         Ελευσίνα "Αισχύλος"
·         Club Εκάλης "Εκάλη" ανάγλυφη σύνθεση διαστάσεων 4μ.x0,90μ.
·         Ηράκλειο Κρήτης "Ερωτόκριτος και Αρετούσα", σύνθεση ολόγλυφη ύψους 3,20μ.
·         Αρχάνες Ηρακλείου, "Καπετανάκης", σύνθεση ολόγλυφη
·         Σχολή Δοκίμων Πειραιά, "Ματρώζος", ανδριάντας
·         Εθνική Τράπεζα Καισαριανής, ανάγλυφη σύνθεση σε αλουμίνιο-χρώμα, 15Χ5.30μ.
·         Χίλτον Αθηνών, σύνθεση ολόγλυφη Κολόνες από τη σειρά "Μηχανικά"
·         Α Νεκροταφείο σύνθεση ανάγλυφη σε μάρμαρο ύψους 2 μ.
·         Χερσόνησο Ηρακλείου (Terra Maris), "Αρχαϊκό" σε αλουμίνιο, ύψους 6.00 μ., κ. ά.
 
Ο κ. Παρμακέλης έχει ενδιαφέρον για όλες τις θεματογραφικές περιοχές, αλλά με ιδιαίτερη
προτίμηση στην ανθρώπινη μορφή και μορφοπλαστικό λεξιλόγιο που βασίζεται σε
εξπρεσσιονιστικά αλλά και προσωπικά σουρεαλιστικά στοιχεία, με καθοριστικά
χαρακτηριστικά την περιορισμένη σχηματοποίηση, την αποσπασματικοποίηση και τον
τονισμό του ουσιαστικού. Συχνά το ανθρώπινο σώμα δίνεται αποσπασματικά, υπαινικτικά
και σκόπιμα προβληματικά, με ένα μόνο τμήμα του για να εκφραστούν οι προβληματισμοί
και οι ανησυχίες για τον κόσμο μας και τη ζωή.
Παρμακέλης Γιάννης/diafores0491.jpg
Προτομή Σταύρου Καλλέργη, Ρέθυμνο
 Έργα του υπάρχουν σε διάφορα μουσεία και συλλογές στην Ελλάδα αλλά και το
εξωτερικό.  
Παρμακέλης Γιάννης/250820076667.jpg
Συνύπαρξη, Διόνυσσος

Η γλυπτική του κ. Παρμακέλη διακρίνεται για τον χαρακτήρα και την εκφραστική δύναμη
της γλώσσας του, την ποιότητα και την αλήθεια των διατυπώσεών του.
Παρμακέλης Γιάννης/160620075494.jpg
Μπουκέτο, Γλυπτοθήκη

Πηγή για φωτογραφίες:www.glyptothiki.gr
Πηγή για βιογραφικό: Ακαδημία Αθηνών

























































Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου